Tapahtumadesignin trendejä 2020-luvulla

Tapahtuma-ala on käynyt läpi isoja muutoksia tällä vuosikymmenellä. Alalle on kuitenkin tyypillistä myös esimerkiksi muodin maailmasta tuttu aaltoliike, jossa vanhat hylätyt ideat nousevat trendin aallonharjalle tasaisin väliajoin. Koko ajan syntyy toki myös uutta.

Kestävä kehitys

Kun kysytään tämän päivän trendejä alan ihmisiltä, nousee kärkeen miltei poikkeuksetta kestävä kehitys. Miten tämä trendi näkyy käytännön toiminnassa?
Tapahtuma-alan hiilijalanjälki on perinteisesti ollut kohtalaisen iso, mutta jos haluaa seurata kestävän kehityksen trendiä, on hiilijalanjälkeä kohtalaisen helppo myös pienentää.

Tässä muutamia keinoja, joita me olemme toteuttaneet:

Kierrätämme kaikki meidän kauttamme kulkevat messumatot. Osan lahjoitamme tai uusiokäytämme muihin tarkoituksiin, mutta useat asiakkaamme myös hyväksyvät nykyään käytetyn maton tapahtumaansa, osa jopa pyytää sitä.

Maalaamme tai pinnoitamme kaikki käytetyt kevytlevyt ja teemme niistä kulissiratkaisuja, opastekylttejä tai esimerkiksi suojalaatikoita rekvisiitalle. Olemme hiljattain tehneet sopimuksen runsaasti kevytlevyjä käyttävän toimijan kanssa, joka toimittaa kaikki kertaalleen käytetyt levyt meille jatkokäyttöä varten.

Suosimme silkkikukkia aitojen kustannuksella. Keinokasveilla saa tehtyä hienoja asetelmia, jotka toimivat tapahtumadesignissa erittäin hyvin. Iso-Britanniassa Lancasterin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan yhden elävän ruusun hiilijalanjälki vastaa noin 20 kilometrin ajoa henkilöautolla. Tai seitsemän banaanikilon hiilijalanjälkeä!

Aidot kukat ovat toki kauniita. Jos haluat olla kukkatrendin aallonharjalla etkä jostain syystä halua käyttää keinotekoisia kukkia, niin kokeile luonnonkasveja. Sellaisia, jotka kasvavat vapaana luonnossa eivätkä ole rauhoitettuja.

Kestävä kehitys ei jäisi pelkkien arvolausumien, trendikikkailun ja viherpesun tasolle. Myös tapahtuma-alalla on päästävä käytännön toimiin ruohonjuuritasolla. Ratkaisu ei voi olla nykyään niin trendikäs uusien puiden istuttaminen, jos samaan aikaan homma leviää käsiin itse tapahtuman valmisteluissa.

Hybriditapahtumien nousu

Korona räjäytti Suomen striimauspalvelukentän. Maahan nousi lyhyessä ajassa valtava määrä eritasoisia studioita, joissa tuotettiin etätapahtumia yrityksille. Vaikutti siltä, että miltei kaikki tapahtumatuotantoyhtiöt panostivat tähän merkittävästi. Designin kentällä tämä näkyi siten, että suurten ja näyttävien kokonaisvaltaisten tapahtumasomistusten sijaan suunniteltiin ja lavastettiin tv-studio-tyyppisiä ratkaisuja. Isoksi trendiksi muodostui ”takaisin luontoon” eli asiantuntijoiden tai muiden tapahtuman esiintyjien kokoontuminen leiri- tai heimonuotion ääreen haastateltaviksi tai muuten vain puhumaan tapahtuman aiheen tiimoilta.

Lavastesetit olivat kompakteja, mutta ne vaativat myös melkoisen tarkkaa visuaalista silmää, koska striimatussa lähetyksessä pienetkin detaljit erottuvat paremmin kuin isoissa livetapahtumissa.

Pandemian helpotettua tämä trendi hiipui, kun pystyttiin taas kohtamaan kasvokkain. Useat studiot ajettiin alas, mutta pieni trendinhäntä kuitenkin jäi, eli nykyään tehdään merkittävästi enemmän hybriditapahtumia kuin ennen pandemiaa. Myös trendiksi noussut nuotiopiiri kokoontuu edelleen lukuisissa tapahtumissa.

Kun pandemia laukesi oli ryntäys tapahtumiin valtava patoutuneen kohtaamistatarpeen myötä. Tapahtumissa juhlittiin kuin viimeistä päivää ja elettiin riehakasta 20-lukua, mutta nyt on viitteitä siitä, että ollaan palaamassa pandemiaa edeltävälle tasolle.

Populaarikulttuurin vaikutus

Tapahtuma-ala surffaa populaarikulttuurin vanavedessä. Erityisesti elokuva- ja tv-sarjamaailma ohjaa kysyntää. Jotkut kestotähdet, kuten Bond ovat olleet suosittuja teemoja jo vuosikausia, eikä loppua näy; ainakaan niin kauan, kun tv-kanavat uusivat koko bond-leffojen kimaran vuosittain. Joitakin vuosia sitten seikkailtiin zombie-maailmoissa Walking dead sarjan inspiroimana ja viime vuonna tehtiin tapahtumia muun muassa Peaky Blindersin tunnelmissa. Bollywood-teema oli hittitrendi tämän vuosituhannen alussa, kunnes se katosi täysin, eikä ole palannut, vaikka elokuvapuolella se on jälleen nouseva trendi. Ehkä keskustelu kulttuurisesta omimisesta toimii tässä tapahtumien jarruna. Kulttuurisen omimisen esiintuonti onkin yksi tämän ajan trendeistä, joka vaikuttaa vahvasti siihen, millaisia teemoja ylipäätään voidaan tapahtumiin tuoda.

Myös urheilu trendaa tapahtumissa; takavuosien supersuositun formulateeman kysyntä on romahtanut samassa tahdissa, kuin maanmiestemme menestys lajissa alkoi hiipua. Jääkiekko kuitenkin sytyttää aina suomalaiset ja suurkisojen aikaan kyseinen teema miltei viedään käsistä.

Juuri nyt maailmalla hempeillään Barbien pinkeissä tunnelmissa. Tämä trendi ei okien ehtinyt jalkautua Suomeen; saa nähdä jääkö se maailmallakin nopeasti ohimeneväksi ilmiöksi, vai ehditäänkö täällä vielä nautiskella Barbien karkkimaailmoista.

Värien kakofonia

Mennyttä on aika, jolloin vannottiin päävärien ja komplementtivärien harmoniaan. Nyt on sallittua ja jopa trendikästä sekoitella värejä räväkästi. Vahvat ja kirkkaat jopa keskenään riitelevät kylläiset värit ovat pop. On syytä iloita tästä kehityssuunnasta; kaiken maailman muka-asiantuntijoiden visuaaliset säännöt ja kultaiset leikkaukset tappavat luovuuden. Tämän päivän tapahtumiin halutaan neonvalojen hohdetta ja valomainosten säihkettä. Aina niin suositut discopallotkin pitävät kuitenkin edelleen pintansa.

Vastatrendinä tälle kaikelle nostaa päätään maanläheisyys. Sammalen- ja havunvihreä, terrakotan erilaiset sävyt ja muut maanläheiset värit luovat tapahtumasta turvasataman kaiken räiskeen, hulabaloon ja vouhotuksen keskellä.

Vehreät katot ja näyttävät lattiat

Vihermaailma näkyy myös yhä enemmän käytetyissä viherseinissä ja kattoon ripustettavissa riippuvissa puutarhoissa. Näiden lisäksi olemme tuoneet markkinoille maailmalla trendanneiden kokemusten kannustamina tiettävästi Suomen ensimmäiset skumppaseinät. Jättiläismäiset tekokasvit ovat myös yksi kehityssuunta, joka on jo pitkään tehnyt tuloaan myös Suomeen. Vihermaailman lisäksi myös muut ripustettavat elementit ovat tällä hetkellä suosittuja. Eri teemoihin sopivat ripustettavat valaisimet, pilvitaivaat, planeetat, jättihimmelit ja ikiaikaiset karnevaaliliput ja valosarjat ovat tehokkaita tunnelmanluojia.

Kun seinät ja katto on jo otettu käyttöön, jää jäljelle lattia. Erilaiset teippaukset ovat yleistyneet viime vuosina. Nyt ja varsinkin tulevaisuudessa tapahtuman sanoma saattaa näkyä nimenomaan lattiassa.

Pieni hauska trendi on retroilu, joka näkyy esimerkiksi pikseleiden esiinmarssina. Pikkutarkkojen tulosteiden sijaan tuotetaan pikselikuvia, joita pitää tarkastella etäämpää saadakseen käsityksen kuvan sanomasta.

Uusi trendi kalustamisessa

Tapahtumien kalustaminen on ollut perinteisesti kohtalaisen kaavamaista. Yleisö on istutettu suoriin tai pyöreisiin pöytiin klaffi- tai bankettituoleille. Vaan eipä enää. Nyt on muodikasta rakentaa erilaisia istuskelualueita mukavilla lounge-henkisillä kalusteilla. Tapahtuma voidaan rakentaa esimerkiksi katualueeksi, jossa eri teemaiset kahvilat ja ravintolat tarjoavat terassinsa vieraiden käyttöön.

Jos halutaan tehdä tämä kokonaisvaltaisesti, myös tapahtuman ruoka räätälöidään näiden teema-alueiden mukaan. Tuolloin alueiden fokuspisteenä ovat suureen suosioon nousseet street food kärryt ja -tiskit.

Jokainen trendejä seuraava tapahtumatuottaja tuo nykyään tapahtumaan myös kuvausseinän. Valitettavan usein kuvausseinän osalta tyydytään pilailupuoti-tasoisten paperisomisteiden tarjolle laittoon. Hienoimmat kuvausseinät ovat teeman tai asiakkaan ilmeen mukaan huolella rakennettuja kokonaisuuksia, jotka itsessään

herättävät tapahtuman osallistujissa ottaa kuvan muistoksi. Parhaimmillaan hyvä teemasomistus tarjoaa suuren määrän erilaisia kuvauskohteita muutoinkin.

Yksi nousussa oleva trendi on gaming. Erilaisia kisailuja ja pelejä järjestettiin aktiivisesti 1990-luvun alkupuolella. Pitkään nämä loistivat poissaolollaan, mutta nyt pelit ovat tekemässä renessanssin. Pelaaminen kytkeytyy yhä enemmän myös tapahtuman tavoitteisiin, eli kysymys ei ole vain hauskasta ajanvietteestä, vaan pelaaminen tuottaa oivalluksia ja muistijälkiä, jotka tukevat järjestäjän sanomaa.

Vaan mitä tuo tulevaisuus

Miltä sitten näyttää tapahtuma-alan tulevaisuus? Tekoäly ja lisätty todellisuus tekevät tuloaan ja niitä on jo käytetty vähintäänkin kokeiluluontoisesti myös Suomessa.

Virtuaalitodellisuus tarjoaa jo nyt suuria mahdollisuuksia ja tekniikan kehittyessä ja halvetessa tulemme varmasti näkemään suuria harppauksia tällä saralla. Yksi visuaalisen puolen uusi teknologia on project mapping, jonka avulla voidaan maalata tuttuja maisemia tai projisoida huikeita kuvamaailmoja miltei mihin pintaan tahansa.

Me intercomilaiset olemme 35 toimintavuotemme aikana nähneet monenlaisten trendien nousun ja hiipumisen. Tässä aaltoliikkeessä surffailu pitää meidät virkeinä ja antaa kipinää luoda aina vain hienompia tapahtumia.

X